5.2.10

Εβδομάδα Κινηματογράφου από το Χονγκ-Κονγκ



Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος διοργανώνει Εβδομάδα Κινηματογράφου από το Χονγκ-Κονγκ από την Τρίτη 09 Φεβρουαρίου και έως την Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου 2010 στους νέους της χώρους στον Κεραμεικό.

Η Εβδομάδα Κινηματογράφου από το Χονγκ-Κονγκ εξετάζει την ιδιαίτερη περίπτωση μιας χώρας μικρής, με μεγάλη ωστόσο κινηματογραφική παράδοση, και εκπροσώπηση στα διεθνή φεστιβάλ, εστιάζοντας σε τρεις άξονες:
-Αφιέρωμα στον Τσούι Χαρκ (TsuiHark, 1950), εκπρόσωπο του λεγόμενου «Πρώτου Νέου Κύματος» με 4 ταινίες
-Αφιέρωμα στον Γουόνγκ Καρ Βάι (WongKar-Wai, 1958), εκπρόσωπο του λεγόμενου «Δεύτερου Νέου Κύματος» με 4 ταινίες
-Αφιέρωμα σε 4 νέους δημιουργούς με ταινίες παραγωγής του 2008, τρεις από τις οποίες προβάλλονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Λίγα λόγια για το αφιέρωμα
Ο κινηματογράφος του Χονγκ Κονγκ αποτελεί ένα είδος υβριδικού εθνικού κινηματογράφου, εγκλωβισμένου μεταξύ της αυτο-αναπαράστασης, της κινεζικής μητέρας πατρίδας και του δυτικού αποικιοκράτη. Το Χονγκ Κονγκ μέχρι πρόσφατα υπήρξε βρετανική αποικία, καθώς μόλις το 1997 πέρασε στην αγκαλιά της μητέρας Κίνας ως Ειδική Διοικητική Επαρχία, βάζοντας τέλος στα εκατό χρόνια αγγλικής αποικιοκρατίας. Στο μεταίχμιο κινεζικού και δυτικού πολιτισμού, είχε ως βρετανική αποικία μεγαλύτερη πολιτική και οικονομική ελευθερία, απ’ όσο η ασιατική ενδοχώρα, και γρήγορα εξελίχθηκε σε κομβικό σημείο για την κινέζικη διασπορά άλλοτε παράγοντας ταίνιες σε μανδαρίνικη διάλεκτο και άλλοτε στην καντονέζικη αναπτύσσοντας μια από τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές βιομηχανίες στον κόσμο μαζί με το Bollywood και το Hollywood. Μέσα από το σύστημα των στούντιο (με πιο γνωστό εκείνο των αδελφών Σάου) παρήγαγε ταινίες όλων των κινηματογραφικών ειδών: μελοδράματα, μιούζικαλ, κωμωδίες, γκανγκστερικές και ταινίες πολεμικών τεχνών.
Αν ο κινηματογράφος του Χονγκ-Κονγκ έγινε γνωστός στη Δύση με τις ταινίες πολεμικήςτέχνης του Τσάκι Τσαν, και αργότερα του Μπρους Λι, σ' αυτήν την πόλη-κράτος ωστόσοαναδύθηκε τα τελευταία εξήντα χρόνια μια κινηματογραφία που ξεπερνούσε τα όρια αυτά. Η ανακάλυψη αυτού του κινηματογράφου κέντρισε το ενδιαφέρον τηςΔύσης, καθώς η διαπολιτισμική προσέγγιση και η αντίδραση στην αποικιοκρατία τροφοδοτείαλληγορικά τόσο τις εμπορικές ταινίες κουνγκ-φου, όσο και τα δείγματα του κινηματογράφου του δημιουργού που γεννιέται με το Νέο Κύμα τη δεκαετία του ‘70.
Το αφιέρωμα της Ταινιοθήκης ξεκινά με τις δύο πρώτες ταινίες της τριλογίας του Τσούι Χαρκ Μια φορά κι έναν καιρό στην Κίνα (OnceUponATimeinChina,1991,1992) που εξιστορεί την αληθινή ζωή του λαϊκού ήρωα Γουόνγκ Φέι Χουνγκ (1847-1924), κινέζου χειροπράκτη, γιατρού και μαχητή των πολεμικών τεχνών, καλύπτοντας μια μεγάλη περίοδο της ιστορίας της Κίνας από τα τέλη του 19ουαιώνα, και οι οποίες προβάλλονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Το έπος αυτό του κουνγκ-φου πραγματεύεται περισσότερο από κάθε άλλη ταινία την έννοια της διασποράς, τη σχέση της Κίνας με τον έξω κόσμο και τις στρατηγικές μορφές επανένταξης με σκοπό την ενίσχυση της εθνικής ταυτότητας. Στην ίδια προβληματική των ταινιών wuxia ("γου σιά" κινέζικο κινηματογραφικό και λογοτεχνικό είδος με ιστορίες για ξιφομάχους)κινείται και η ταινία Επτά Σπαθιά (SevenSwords, 2005), ενώ το αφιέρωμα στον Τσούι Χαρκ ολοκληρώνεται με την ταινία Το Μπλουζ της Σανγκάης(ShanghaiBlues, 1984) ένα ρετρό μιούζικαλ στο πνεύμα των χολιγουντιανών και κινέζικων κωμωδιών του ‘30 και του ‘40, όπου σλάπστικ και συναίσθημα αναμιγνύονται με επίκεντρο το γυναικείο φύλο και σκηνικό τη ρομαντική Σαγκάη στα τέλη του ’40.
Ο πολυαγαπημένος στο ελληνικό κοινό πληθωρικός, επινοητικός, τολμηρός Γουόνγκ Καρ Βάι ανήκει στο λεγόμενο δεύτερο Νέο Κύμα του κινηματογράφου του Χονγκ Κονγκ, και δε χρειάζεται συστάσεις στο ελληνικό κοινό. Μαζί με τους Stanley Kwanκαι Clara Law συνεχίζει την ανανέωση στην αισθητική και την θεματολογία που είχαν ξεκινήσει σκηνοθέτες όπως οι Tsui Hark, Ann Hui και Patrick Tam, με την προβληματική της επανένωσης του 1997 να διαπερνά το κινηματογραφικό τους έργο. Με τα θέματα του χρόνου και του έρωτα να αποτελούν τις εμμονές του, ο Γουόνγκ Καρ Βάι μας μεταφέρει στο άλλο άκρο της γης σε σχέση με το οικείο του Χονγκ-Κονγκ, με επίκεντρο τον ομοφυλοφιλικό έρωτα και σκηνικό την μακρινή Αργεντινή στο Ευτυχισμένοι μαζί (HappyTogether, 1997), ταινία που σπάνια προβάλλεται στις αίθουσες.Το 1999 o Καρ Βάι γυρίζει δύο ταινίες ταυτόχρονα: το «φουτουριστικό» 2046και μια σπονδυλωτή ταινία με τρεις ιστορίες για την σχέση έρωτα και φαγητού, η οποία μετά από 15 μήνες θα τον οδηγήσει στην Ερωτική επιθυμία (In the Mood for Love, 2000), που τον έκανε ευρύτερα γνωστό στην Δύση καθιερώνοντας σταρ όπως οι Maggie Cheung και Tony Leung. Μετά από 4 χρόνια περίπου, ο Καρ Βάι θα ολοκληρώσει τελικά και το 2046(2004), ταινία που ξεκίνησε ως ένα φουτουριστικό σχέδιο, ως μία προβολή του Χονγκ Κονγκ πενήντα χρόνια μετά την ενσωμάτωσή του στη «μητέρα» Κίνα (1997, 2046), με αφορμή την υπόσχεση της κινεζικής κυβέρνησης το 1997 στους πολίτες του Χονγκ Κονγκ πως δεν θ’ αλλάξει τίποτε για τα επόμενα 50 χρόνια. Το τελικό αποτέλεσμα νοσταλγεί τη ρομαντική εικόνα του κοσμοπολίτικου λιμανιού κατά τη δεκαετία του εξήντα. Το 2046 είναι επίσης και ο αριθμός ενός δωματίου που στέγασε έναν άτυχο έρωτα και τελικά, μέσα από τις σελίδες ενός βιβλίου επιστημονικής φαντασίας, ο τερματικός προορισμός ενός τρένου όπου τίποτα δεν αλλάζει και όπου οι άνθρωποι ταξιδεύουν για να βρουν τις χαμένες τους αναμνήσεις. Το σύντομο αφιέρωμα στονΓουόνγκ Καρ Βάι ολοκληρώνεται με μια από τις πιο πρόσφατες δημιουργίες του το Οι Νύχτες μου μακριά σου (Myblueberrynights, 2007) μ΄ ένα καστ διασήμων ηθοποιών όπως οι Νόρα Τζοούνς, Τζουντ Λο και Νάταλι Πόρτμαν, η πρώτη ταινία που ο Καρ Βαι γύρισε στις Η.Π.Α. και μάλιστα στα αγγλικά.
Η απεγνωσμένη αναζήτηση ταυτότητας ενός κινηματογράφου «υστερο-αποικιακού» εξακολουθεί να εμπνέει και τους σύγχρονους δημιουργους που περιλαμβάνονται στο αφιέρωμα.
Ο κατεξοχήν εκπρόσωπος του σύγχρονου γκάνγκστερ φιλμ νουάρ Τζόνι Το (Johnnie To, γεν.1955), στο Πορτοφολάδες (Sparrow, 2008), που ήταν υποψήφιο για τη Χρυσή Άρκτο στην 58η Berlinale, διηγείται τις περιπέτειες μιας συμμορίας «έντιμων» πορτοφολάδων γοητεύοντας τον θεατή με την μαγευτική μίξη φιλμ νουάρ, νουβέλ-βαγκ, γαλλικού μιούζικαλ και μελοδράματος με τη συνοδεία ενός ανατολίτικου τζαζ σάουντρακ που απογειώνεται στην τελική σκηνή της «χορογραφίας»- ένας φόρος τιμής στις Ομπρέλες του Χερβούργου (1964) του Ζακ Ντεμί.
Ο γεννημένος στη Νότιο Αφρική το 1948 και υποψήφιος δύο φορές γιατο βραβείο καλύτερου σκηνοθέτη στο Χονγκ Κονγκ Λόρενς Λόου (Lawrence Lau), γνωστός στο ελληνικό κοινό και από την ταινία του, Πολιορκημένη Πόλη (Besieged City, 2008) που προβλήθηκε στις Νύχτες Πρεμιέρας το 2008, παρουσιάζει στο Πόλη χωρίς μπέιζμπολ (City Without Baseball, 2008), μια δραματοποιημένη εκδοχή της καθημερινότητας μιας ομάδας μπέιζμπολ εντός και εκτός γηπέδου που ξεκίνησε ως ντοκιμαντέρ κι εξελίχθηκε σε μυθοπλασία όταν οι παίκτες της ομάδας συνειδητοποίησαν πως ήταν σε θέση να υποδυθούν τους ίδιους τους τούς εαυτούς στη μεγάλη οθόνη. Σεξουαλικά θέματα, μεταμοντέρνος στοχασμός και κατά μέτωπο ανδρικός γυμνισμός, με σκηνικό το Χονγκ Κονγκ, μια πόλη όπου το μπέιζμπολ δεν ενδιαφέρει κανέναν αναγκάζοντας τους πρωταγωνιστές της ταινίας, νικητές στο παιχνίδι αλλά νικημένους στη ζωή, να έρχονται αντιμέτωποι με την απομόνωσή τους.
Γυρισμένη στη γειτονιά του Sham Shui Po, η ταινία Αληθινές γυναίκες για πούλημα (True Women For Sale, 2008), του δραστήριου τόσο στον εκδοτικό, όσο και τον πανεπιστημιακό χώρο σκηνοθέτη Χέρμαν Γιάου (Herman Yau, γεν. 1961)σκιαγραφεί τέσσερις ήρωες της λαϊκής τάξης και τις περιπέτειές τους, εστιάζοντας στις ζωές δυο γυναικών που επιλέγουν να πουλήσουν τους εαυτούς τους: η μία εξαρτημένη από τα ναρκωτικά εργάζεται ως πόρνη, η άλλη έγκυος παντρεύεται έναν μεγαλύτερο της άντρα για να εξασφαλίσει την άδεια παραμονής. Η χαμηλού προϋπολογισμού παραγωγή αναπαριστά με σκληρό τρόπο την καθημερινότητα στη συγκεκριμένη συνοικία, στην ίδια προβληματική με την προηγούμενη ταινία του δημιουργού Ψίθυροι και Στεναγμοί (Whispersandmoans, 2007), που προκάλεσε έντονη συζήτηση με την προβολή της.
Τέλος το αφιέρωμα ολοκληρώνεται με τη νεότερη και πολλά υποσχόμενη 26χρονη Χέιγουορντ Μακ (HeiwardMak, γεν.1984). Μετά τη βραβευμένη μικρού μήκους ταινία της Ο εραστής του εραστή(Lovers' Lover, 2007), επιχείρησε την πρώτη της σκηνοθετική απόπειρα σε μεγάλη μήκους με την ταινία Καταμεσήμερο (HighNoon, 2008), που έχει συμμετάσχει σε πολλά φεστιβάλ και αποτελεί μέρος της τριλογίας Οι άνεμοι του Σεπτέμβρη (WindsofSeptember) -τα άλλα δυο μέρη έχουν γυριστεί στην Κίνα και τη Ταϊβάν- με θέμα τους νέους και παραγωγό τον EricChang. Η ίδια λέει για την ταινία της: «Η ταινία αυτή είναι μια σκληρή ιστορία για τους νέους που ξεφεύγει από τα προϋπάρχοντα είδη κινηματογράφησης των νέων στο σινεμά του Χονγκ Κονγκ: είτε σε ύφος απελπισμένο κι ανέλπιδο, εστιάζοντας στην παραβατικότητα και τις συμμορίες, είτε σε ύφος μεσοαστικό αποτυπώνοντας ηδονιστικά ρομαντικές σχέσεις, εστιάζοντας ελάχιστα στα προβλήματα της οικογενειακής ή καθημερινής ζωής. Προσπάθησα να συνδυάσω και τις δυο τάσεις καθώς πιστεύω πως το ένα δεν αποκλείει το άλλο. Αυτό είναι πολύ πιο κοντά στην πραγματικότητα που θέλω να παρουσιάσω».
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ
ΤΡΙΤΗ 09/02/10
19:00 Το μπλουζ της Σάνγκαης
ΤΕΤΑΡΤΗ 10/02/10
19:00 Επτά σπαθιά
22:00 Καταμεσήμερο
ΠΕΜΠΤΗ 11/02/10
19:00 Μια φορά κι έναν καιρό στην Κίνα
22:00 2046
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 12/02/10
20:00 Μια φορά κι έναν καιρό στην Κίνα II
22:00 Οι νύχτες μου μακριά σου
ΣΑΒΒΑΤΟ 13/02/10
20:00 Πόλη χωρίς μπέιζμπολ
22:00 Ευτυχισμένοιμαζί
ΚΥΡΙΑΚΗ 14/02/10
20:00 Πορτοφολάδες
22:00 Ερωτική επιθυμία
ΔΕΥΤΕΡΑ 15/02/10
20:00 Αληθινά κορίτσια για πούλημα
22:00 Ευτυχισμένοιμαζί

4 σχόλια:

Coach Factory είπε...

ray ban sunglasses outlet, longchamp, longchamp, longchamp handbags, burberry outlet online, michael kors outlet online, prada outlet, air max, coach outlet store online, cheap michael kors, true religion, toms shoes, louboutin, jordan shoes, nike roshe run, prada handbags, louis vuitton handbags, tiffany and co, kate spade handbags, kate spade outlet, louboutin outlet, nike air max, ray ban sunglasses, polo ralph lauren outlet, coach factory outlet, nike air max, nike shoes, nike free, cheap oakley sunglasses, air max, louis vuitton outlet online, longchamp outlet, true religion jeans, nike free, air jordan, michael kors outlet, chanel handbags, polo ralph lauren outlet online, oakley sunglasses, coach purses, coach outlet, michael kors outlet online, oakley vault, longchamp handbags, true religion outlet, tory burch outlet, gucci outlet, michael kors handbags clearance

Coach Factory είπε...

bottega veneta, ugg, louboutin, soccer jerseys, ghd, canada goose outlet, beats by dre, ralph lauren, tn pas cher, juicy couture outlet, giuseppe zanotti, uggs outlet, moncler, canada goose, vans, soccer shoes, ray ban, moncler, uggs on sale, ugg boots, canada goose, herve leger, asics, chi flat iron, gucci, ugg, celine handbags, valentino shoes, canada goose, babyliss pro, juicy couture outlet, ugg boots, insanity, hollister, instyler ionic styler, moncler, moncler outlet, air max, rolex watches, wedding dresses, p90x, mcm handbags, mont blanc, oakley, ferragamo shoes, canada goose outlet, marc jacobs, canada goose, moncler, jimmy choo

Coach Factory είπε...

lululemon outlet, ray ban, barbour, vans, michael kors, vanessa bruno, nfl jerseys, sac guess, mac cosmetics, hermes, roshe run, louis vuitton, converse pas cher, louis vuitton, michael kors, air force, lancel, lacoste, abercrombie and fitch, michael kors, nike huarache, reebok outlet, nike roshe, nike free, birkin bag, supra shoes, north face, ray ban pas cher, montre pas cher, converse shoes, north face jackets, nike air max, mulberry, north face outlet, new balance shoes, air max, oakley pas cher, louboutin, timberland, nike blazer, hollister, new balance pas cher, nike trainers, karen millen, burberry, hogan, lululemon, abercrombie and fitch, hollister, ralph lauren

Brand Official discount store είπε...

even Gucci Quotes climb the corporate ladder. All of these are goals, and the truth is only a few people achieve those goals. As Snapback Hat World you read, discover some Gucci Quotes tips on how you can say 'I did it'.It isn't called the human-race for nothing. You and I are in a race. Snap Back Hat Store Possibly a race Karen Millen Black against time, because we don't have an infinite period of time here, at least over 1 lifetime or Jimmy Choo Shoes because KarenMillens the world is big, and if we don't race, we end up missing on the great experiences that can be had in this world. Enough about the philosophy, you want something!You have a goal, and that goal is unique to you. You may not know it, it may just be on the tip of your tongue or you may have written it down, and are focused on it. If so, good on you, Jimmy Choo Heels as this is the first point we will cover.Most people fail to achieve Gucci Belts Sale big dreams. The problem many face is that they will that, Jimmy Choo Designer a goal is just a dream, it, and obviously Jimmy Choo Red Shoes the cake.